İran gezisi

İran gezisi öncesi çok değişik bir heyecan ver içimde.

Çok az bilinen ve bir o kadar da az gidilen bununla beraber tüm benliğimizle durduğumuz bir başka coğrafya daha.

İn yıl bilfiil yönettiğimiz hala nüfusun yarısına yakını Türk unsurlardan oluşan bu ülkeyi araştırdıkça şaşkınlığım daha da artıyor. Uydu görüntülerinden bakıyorum çok yaygın bir kara yolu ağı var. Tren yolları içinde durum pek farklı değil ve geliştirmek için pek çok atılım yapılmakta. (Süper hızlı trenler ve var olan hatların uzatılması vb) Üzülerek söyleyeceğim , “molla” diye küçümsediğimiz adamlar bizden teknolojik açıdan biraz daha ileride durmakta.

Neden ileri olmasınlar ki. Biz daha Şah İsmail ‘in, Tahmasb ‘ın Türk olduğunu bile bilmiyoruz. Çaldıran ‘ın tıpkı bir Ankara Savaşı, bir Otlukbeli Savaşı gibi Türkler arasında geçen bir kardeş kavgası olduğundan bihaberiz. Demincek eşimle Şah İsmail ‘in beş yüz sene önce yazdığı bir dörtlüğü okuyoruz. Tamamı anlaşılır. Özetle biz kim olduğumuzu bilmezken başka bir kültürü, teknoloji bilebilir miyiz? Sanmıyorum.

İran ‘ın dışa açılır kendine en yakın mantaliteye sahip ülke olmamızdan olsa gerek Türkiye ile İran arasındaki uçak ücretleri olması gerekenden yüksek. THY fiyatlarına girmiyorum dahi. O ayrı bir mantalitenin ürünü.

Van üzerinden kara yolu ile Tebriz ‘e gireceğiz. Yavuz ‘un Şah İsmail ‘i satrançta yenipte kazandığı yüzüğü sakladığı Mavi Cami ‘yi dolaşıp minyatür Kapadokya Kandovan ‘a uğrayacağız. Youtube görüntülerine göre tam bir Türk kenti olan Tebrizden Tahran ‘a geçeceğiz gece treni ile. İçimizden keşke Erdebil ‘e gidebilseydik, Alamut Kalesine uğrayabilseydik diyerek. Ama dünya o denli büyük, gezecek yer o kadar çok ve bir ömür ise ne kadar kısa…

Tahranın sarayları ve parklarını geride bırakıp Zerdüştlerin mistik kenti Yazd ‘e ulaşacağız. Sonrasında depremden geriye ne kaldı diyerek Bam ve Rayen ‘ e doğru ilerleyip yabancılar için riskli denilen Kerman ‘ı aşacağız. Bakalım yazımızda ne yazıyor göreceğiz.

Şiraz ve antik Pers kentleri olan Persepolis ve ve Pasargrad ‘ı dünyanın yarısı denen İsfahan ‘ı görmek için geride bırakacağız. Muhtemelen İstanbuldan geriye kalan dünyanın yarısı gibi duran; köprüleri, sarayları, bahçeleri ile güzel bir şehir burası.

Sonrasında Tahran ‘a bir kez daha varıp ilk uçakla Dersaadet ‘e döneceğiz.

Çeşitli rehber kitaplardan çıkardığım maliyetler ve rota ekteki Excel dosyasında yer almakta.

Orta Asya ‘ya gidemiyoruz ama sınırlarını zorluyoruz.

Ha ‘ di bakalım…

Diğer yerlerden bazıları…

İran gezisi’ için 2 yanıt

1. “Biz daha Şah İsmailin, Tahmasbın Türk olduğunu bilmiyoruz” derken herhalde kendinizi (Siz ve eşiniz?) kastediyorsunuz. Lütfen genelin adına konuşurken daha özenli olun, projeksiyon yapmayın…

1. Yoo tarihimizi çok çok iyi biliyoruz ve kendimizi kastetmiyoruz. Ama çevrenize bakarsanız yada direkt okullarda verilen eğitimi göz önünde bulundurursanız büyük bir çoğunluğun Safevileri Pers kökenli bir devlet olarak bildikleri hatta Sasanilerle karıştırdıklarını da görebilirsiniz.

Ben bunun üzücü bir durum olduğunu düşünüyorum. Eski blogları takip ederseniz Türk coğrafyasını iyi bilecek şekilde gezdiğimizi de görebilirsiniz.